About

curated by Irene Suchy & Clarisse Maylunas

Vienna, of all places, hasn’t hosted a major exhibition on the subject of Music, in any shape or form, in nearly twenty years. Now, in this most timely project, one of its great art-halls is to focus on the significant role that women have played in

the making of music throughout the centuries.


At first sight, you might not know these personalities, who contributed significantly to European music-life – however after visiting our exhibition the striking  experience will let you know what you have missed. From five different  perspectives, in five specially-designed rooms, this Exhibition will most artfully  highlight the substantial contribution that women have made both in the fields of composition and music-making too. From Hildegard von Bingen to Olga Neuwirth, women’s hitherto unrecognised profile in the history of music will be seen in a wider political context now that efforts have been made, both in Europe and internationally, to create a more gender-balanced world. Indeed Austria’s Foreign Ministry, for its part, published a book focusing on women’s music for the first time in 2009.


Though the Exhibition will naturally enough focus on Austrian female composers it will properly look as well at all the great women composers from past ages and other countries. Designed in concept to astonish and fascinate, the Exhibition will have interactive features and altogether it will be highly approachable.

Following its opening in Vienna, our aim is for it to tour worldwide, both to music festivals and art institutions that present a feminine agenda.


The Exhibition will provide a venue for female musical, artistic and political discussion. A concert series is planned for Vienna, a catalogue is prepared and discussions are on-going with music institutions interested in cooperating and a possible CD publisher, and with radio stations which are interested.










The Curators   


Deutsch

Irene Suchy, Dr. phil. Mag artium, hat Studien der Musikwissenschaft

und Germanistik, der Musikpädagogik und Instrumentalpädagogik in Wien

und Tokyo absolviert.

 

Sie ist Ö1-Redakteurin mit musikologischen wie politischen Themen in Ö1,

Lehrbeauftragte an verschiedenen Universitäten, u.a. an der KUG und an der

KFU Graz, mit einem Schwerpunkt auf feministischer Musikologie und

Musikwissenschaft und Radio. Sie ist Ausstellungsmacherin u.a. für das

Literaturhaus Wien „Staatsoperetten Kunstverstörungen“, das Wiener

Künstlerhaus „Schmuck im Salon“, Dramaturgin und Literatin.

Sie hat Publikationen zur neueren Musikgeschichte – über Paul Wittgenstein

 (2006), Otto M. Zykan (2008) und Friedrich Gulda (2010), zur Geschichte der

abendländischen Musik in Japan, zu NS-Verfolgten und zur NS-

Musikexilgeschichte, zu feministischer Musikologie sowie zur Zeitgeschichte

– Strasshof an der Nordbahn (2012)  – in den letzten Jahren herausgebracht.

2013 erschien in der Edition Ausblick “Henzes Utopie. Jugend. Musik. Fest.

Deutschlandsberg 1984 – 2003”, in der Bibliothek der Provinz 2013  

„Litanei gottloser Gebete“ und 2015 „Schmäh als ästhetische Strategie der                                   © Astrid Bartl

Wiener Avantgarden“. Im Juni erscheint Im Hollitzer Verlag ZYKAN WEISE POESIE

und ZYKAN STAAT KUNST. Im August hat „Staatsoperette – die Austrotragödie“  in der

Neubearbeitung ihres Librettos gemeinsam mit Michael Mautner bei den Bregenzer Festspielen Premiere.


Irene Suchy wurde u.a. 2010 mit dem Goldenen Ehrenzeichen der Republik Österreich ausgezeichnet, 2011 mit Bank Austria Kunstpreis Kulturjournalismus, 2013 mit dem Karl Renner Preis, 2015 mit Radiopreis für Erwachsenenbildung.



English

Irene Suchy, PhD of Philosophy and Master of Arts, studied musicology and German literature, music pedagogy and violoncello at University of Vienna and mdw – University of performing arts and music, as well as Ochanomizu Women’s University of Tokyo. Among other lectureships she teaches gender musicology at KUG – University of Arts Graz and Mozarteum University Salzburg.

In her past exhibitions she focused on political and artistic subjects, such as Staatsoperetten Kunstverstörungen – about the political atmosphere in Austria regarding art-scandals in the 1970ies – and Schmuck im Salon – the arts of contemporary jewelry.

Irene Suchy is a distinguished author of books on contemporary history and musicology focusing on gender, forbidden music and history during the Nazi-regime. She was honored by the republic of Austria and by the city Vienna amongst numerous prizes and awards for her work as a writer, radio-journalist and cultural historian.


www.irenesuchy.org



Deutsch

Clarisse Maylunas hat nach Studien an der Akademie der Bildenden

Künste Wien bei Lois Egg und Erich Wonder internationale Erfahrung in

Musiktheater –Ausstattung und Ausstellungsarchitektur gewonnen.

Sie schuf  Kostüme und Bühnenbilder für Produktionen für Ballett,

zeitgenössischen Tanz, Schauspiel, Oper und Musicals u.a. an der

Wiener Staatsoper, am Grazer Opernhaus, in New York, Amsterdam,

München, Frankfurt und Berlin wie Paris.

Sie arbeitete zusammen mit Karl Welunschek, Elena Tschernischowa,

Hans Hoffer, Hans Eschberg, Liz King, Elio Gervasi oder Ismael Ivo.

Sie kreierte Ausstattungen für zahlreiche Opern-Uraufführungen nach

Kompositionen von O. M. Zykan, H.K.Gruber, Giorgio Battistelli,

Kurt Schwertsik, Christian Muthspiel, Dieter Kaufmann, Gerd Kühr

oder Claude Michel Schoenberg.


Ihre Ausstellungsgestaltungen beinhalten eine Serie von Ausstellungen

über D´Annunzio in Rom, in Aquila und Viterbo und zuletzt

„Schmuck im Salon“ im Wiener Künstlerhaus. Zur Zeit hält sie einen

Lehrauftrag für Kostüm an der mdw Wien – Max Reinhardt Seminar.

 


                                                                                                                                   © Astrid Bartl

English                                                                                                                                                                 

Clarisse Maylunas studied at the University of Fine Arts in Vienna in the classes of Lois Egg and Erich Wonder stage design and architecture and historical costume design.

She is currently teaching at the mdw – the University of performing arts and music and the Max Reinhardt Seminar in Vienna.

Maylunas’ experience covers world premiers of musical-theatre, opera, ballet and contemporary dance productions by composers like Otto M. Zykan, H. K. Gruber, Giorgio Battistelli, Kurt Schwertsik, Christian Muthspiel, Dieter Kaufmann, Gerd Kühr oder Claude Michel Schoenberg and others.

The venues included the Vienna state opera, the opera of Graz and international productions in New York, Amsterdam, Rome, Berlin, Paris etc. in cooperation with Karl Welunschek, Elena Tschernischowa, Hans Hoffer, Hans Eschberg, Liz King, Elio Gervasi or Ismael Ivo.


www.clarissemaylunas.com


Copyright © Irene Suchy und Clarisse Maylunas-Praun I IMPRESSUM